Het zat 'weer' niet mee

12 juli 2015 - Malapascua Island, Filipijnen

Donderdag 9 juli. Het gaat 'weer' anders. We hebben nog twee keer gedoken, op de zelfde plek als gisteren. Dat is de enige plek die bereikbaar is. Nou, vooruit dan maar. Om ongeveer vier uur 's middags kregen we te horen dat de boot naar Cebu morgen niet gaat. Er is een nieuwe tyfoon, die over het noorden van de Filipijnen gaat, richting China. Maar die beïnvloedt het weer hier ook zodanig dat er morgen weer niet kan worden gevaren. We berusten er maar weer in.
Vrijdag, idem dito. We zitten maar wat bij het zwembad, als het niet regent, of op de kamer, want het regent het grootste deel van de dag. En er zijn veel muggen, meer dan de Deet aankan. Juni/juli is niet de beste tijd om naar de Filipijnen te gaan.
Vrijdagavond kregen we te horen dat er zaterdag misschien een boot naar Cebu gaat, er kunnen in elk geval kaartjes voor worden gekocht. Het is wel de boot van zeven uur, dus dan moeten we om zes uur uit het hotel vertrekken. Een meeneemontbijtje is geen probleem. Nou, oké, doe dat maar. En als de boot dan toch niet gaat kunnen jullie het kaartje omboeken  naar een andere boot. We zien het wel.
Zaterdag zijn we dus vroeg opgestaan, en om half zeven stonden we al bij de veerboot. En zowaar, hij ging ook nog, met minder dan een half uur vertraging. Het zit eindelijk weer eens mee.
In Cebu op Cebu werden we weer opgewacht door een chauffeur voor de rit van Cebu naar Maya pier. Een rit van toch al gauw 3,5 uur. Het duurde alleen al een uur om Cebu uit te komen. De rit was verder wel mooi, vooral het gedeelte door de bergen. Bij Maya pier lag de boot voor het laatste deel al op ons te wachten. Het betreft een zogenaamde banka, een boot van ongeveer 10 meter lang en 1,5 meter breed. Met aan beide kanten een soort drijver, tegen het kapseizen zeg maar. En die drijvers waren ook wel nodig, er stonden toch nog best wel hoge golven.
Na een uur werden we op het strand van Malapascua afgezet, en moesten we nog 10 minuten lopen naar het hotel. Bij het hotel zit ook de duikschool, die sinds kort niet meer Seaquest heet, maar Devocean. Daar hebben we meteen maar afspraken gemaakt voor het duiken van zondag en maandag (we hebben er elk nog zes tegoed).
Daarna zijn we nog even over het strand, door het dorpje en door de natuur naar een ander strand gelopen. En ja, ook hier zijn hardleerse muggen. Maar het weer lijkt wel op te knappen, nu alleen nog wind en eindelijk geen regen meer. Overigens is de temperatuur wel steeds erg lekker, zo rond de 30 graden, waarbij het 's nachts afkoelt tot 25 graden. Dat went snel!
Zondag hebben we gedoken bij Gato Island. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen. Veel stroming, weinig vissen en slecht zicht. Ondanks dat hebben we nog wel weer een zeepaardje gezien. Dus mogen we niet zeuren. Of raken we verwend?

Maaike en Harm

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maartje:
    12 juli 2015
    Wel een lekker eilandje om te zijn.
    En ook in het 'goede' seizoen kan het soms moeilijk zijn om op of van het eilandje te komen.
  2. Eva:
    13 juli 2015
    Heel vervelend om ergens te 'stranden' ;)
  3. Jeanet:
    15 juli 2015
    Dat verwend zijn is jullie gegund hoor :). Toevallig zit de zoon van Martin en Inge op de Filipijnen. Heeft daar een vriendin. Grappig.....