Er komt een einde aan de Filipijnen (fout rijmpje, maar ja...)

18 juli 2015 - Manila, Filipijnen

Maandag 13 juli. Malapascua dus. Eindelijk weer eens een hele dag stralend mooi weer, met nauwelijks wind. En twee mooie duiken, met opnieuw een frogfish en een pygmee zeepaardje. En voor het eerst een ghostpipefish (spookfluitvis?). Dus weer een geslaagde dag, na al ons gemopper.
Dinsdag hebben we eerst afgerekend bij de duikschool, we kregen nog een tegoedbon voor de twee duiken die we niet konden maken vanwege het weer. De bonnen zijn drie jaar geldig, dus... Daarna zijn we met een banka weer naar het 'vaste land' van Cebu gegaan, en van daar met een auto terug naar (de stad) Cebu. Daar zijn we overgestapt in een andere auto, voor het stuk naar Moalboal. Voor één chauffeur is het geen doen om helemaal van Maya Pier naar Moalboal te rijden, en dan nog weer terug te moeten. De afstand is niet eens zo heel erg groot, maar door alle werkzaamheden en, nog erger, al die driewielerbrommers, schiet het niet echt op. Over ongeveer 200 kilometer doe je zo'n zes uur.
In Moalboal zijn we eerst maar weer naar de plaatselijke duikschool gegaan en hebben we afspraken gemaakt over de laatste vijf duiken in de Filipijnen. Woensdag hebben we twee keer gedoken. Voor het eerst hebben we nu ook een witte 'Giant Frogfish' gezien, en bij de tweede duik maar liefst acht schildpadden, waarvan er twee het formaat hadden van een forse salontafel.
Donderdag hebben we ook twee keer gedoken, de eerst bij het zelfde eiland (Pescador) als woensdagochtend en hebben we (vermoedelijk) de zelfde Giant Frogfish gezien. De tweede duik was een nachtduik, met weer drie schildpadden en veel mooi gekleurde c.q. getekende garnalen en kreeften.
Vrijdag hebben we nog één keer gedoken met een gids uit Letland. Weer bij Pescador, en weer mooi, en weer een ghostpipefish. En veel andere vissen en garnaaltjes. En ja, weer die Giant Frogfish. Het schijnt dat die daar al sinds afgelopen november zit. Tja, zo kunnen wij het ook...
Zaterdag zijn we met een busje naar Cebu gebracht en met Cebu Pacific naar Manila gevlogen. Wel met een half uur vertraging, maar dat is nog te overzien. Overigens nog te vermelden is dat de stewardessen van Cebu Pacific op elke vlucht een kwisje houden, waar drie prijzen mee zijn te winnen. Wij hebben niks gewonnen, ondanks dat driekwart van de passagiers lag te slapen.
Morgen vliegen we door naar Kuala Lumpur (alweer). Maar daar blijven we nu één nachtje slapen in een hotel vlak bij het vliegveld. En maandag gaan we naar Colombo, voor onze reis door Sri Lanka. We melden ons wel weer.
Maaike en Harm