Weer thuis

9 september 2015 - Zwolle, Nederland

Het zit erop. We zijn weer thuis. Het is natuurlijk een cliché, maar wat kan een half jaar ongelofelijk snel voorbij gaan. Maar het voelt ook wel weer goed, zegt de een, of het had nog wel wat langer mogen duren, zegt de ander.
We hebben zoveel gezien en gedaan en zoveel mensen ontmoet, leuke en minder leuke, we moeten het allemaal nog even laten bezinken.
De laatste drie weken hebben we dus in Egypte doorgebracht, en behalve dat we veel hebben gedoken, hebben we verder niks gedaan. Dat geeft dan tijd om de reis in gedachten nog een keer te beleven. Van de eerste treinreis naar Wenen tot het laatste traject van Aqaba naar Hurghada, en alles er tussenin.
Een paar uitschieters dan:
Het mooiste land: Papua, Baliemvallei zegt de een, Birma of Jordanië zegt de ander;
De mooiste duikplekken: Raja Ampat bij Papua, gevolgd door de Filipijnen, daar zijn we het over eens;
De aardigste mensen: Iraniërs;
Het lekkerste eten: China, gevolgd door Thailand (alhoewel de kroketten en frikandellen in de Filipijnen ook heel lekker waren);
Het minst lekkere eten: De schapensoep in Oezbekistan of de darmensoep in de Filipijnen;
De meeste brommers: Heel Zuidoost Azië, met als uitschieter Hanoi;
De leukste gids: Tom uit Birma, eigenlijk alleen maar chauffeur, maar toch;
De minst leuke gids: Kim uit Vietnam;
De leukste stad: Hmm, we houden niet zo van steden;
De gekste stad: Ashgabat in Turkmenistan;
De vreemdste grensoverschrijding: Van Kazachstan naar China;
Het aantal gegeten eitjes: Naar schatting zo'n 400;
De goedkoopste sigaretten: Vietnam, € 0,36;
De duurste sigaretten: Sri Lanka, € 6;
Het aantal vluchten, exclusief tussenlandingen: 32;
Het aantal afgelegde kilometers, volgens reislogger: 52.965;
De warmste plek: Aqaba, 47 graden;
De koudste plek: Urumqi, -5 graden met sneeuw en ijzel, maar in Almaty was het ook koud;
En dan nog één vraag die we ons zelf stellen: Waar gaan we volgend jaar naar toe? De waddeneilanden of Schotland? We zijn er nog niet uit.
Iedereen trouwens bedankt voor het lezen, we hopen dat jullie het leuk gevonden hebben om over onze avonturen op de hoogte te blijven. Kom snel een keer langs voor de foto's, dan kunnen jullie zien dat er van alle verhalen geen woord overdreven is. Wij hebben van de reis genoten!
Maaike en Harm

1. Ellen:
    9 september 2015
    Zeker, heel erg genoten van jullie verhalen! Fijn dat jullie heel weer terug zijn. Tot ziens!
    Ellen
  2. Kees Kempjes:
    9 september 2015
    Wauw....
    wat een cijfers. Ik kan ook niets anders zeggen dan dat ik genoten heb van jullie verhalen en benieuwd ben naar de foto's.
    Ben ook blij dat jullie heelhuids terug zijn, je hoeft uiteindelijk maar 1 malloot tegen te komen...Nu weer wennen aan het Hollandse -wispelturige- klimaat.
  3. Sanne:
    10 september 2015
    Welkom terug in Nederland! Zeker genoten van jullie blog!! Leuk om jullie gevolgd te hebben afgelopen half jaar.
  4. Willy Steenbruggen:
    10 september 2015
    Het waren fantastische verhalen, ik heb ervan genoten, suc6 met wennen aan de temperatuur en werken !!!!