Sri Lanka is echt een pareltje

29 juli 2015 - Koggala, Sri Lanka

Zondag 26 juli gingen we al om acht uur op pad, richting Kandy. Het eerste deel van de rit was mooi, door de natuur, later werd het wel drukker en minder interessant.
De eerste stop was bij een houtsnijwerkfabriekje, waar alles met de hand wordt gedaan. We kregen ook te zien hou je van zaagsel van één bepaalde boom vier of vijf verschillende kleurstoffen kunt maken, door er water bij te doen en vervolgens bijvoorbeeld ijzer of citroensap. We hebben maar weer niks gekocht.
De tweede stop was bij een demonstratietuin, waar allerlei kruiden en specerijen worden verbouwd. Als je alles moet geloven kun je met een combinatie van alles de eeuwige jeugd vinden. We hebben voor de verandering een keer iets gekocht, wat uiteraard niet op voorraad was, maar het zou 's avonds in het hotel afgeleverd worden.
De derde stop was bij een edelsteenmuseum, er worden heel veel soorten edelstenen gedolven op Sri Lanka. Dat wisten we niet. Ook hier was natuurlijk weer een winkel (hoofdzaak van het gebeuren) waar we weer niks hebben gekocht. Omdat we ook geen zin meer hadden in een zijdefabriek of een antiekwinkel waren we al rond half één bij het hotel, zo vroeg dat de kamer nog niet eens klaar was. In het hotel was ook een bruiloft gaande, iets wat hier luidruchtig wordt gevierd. Gelukkig was het feest om vier uur 's middags afgelopen.
We hadden ook nog naar de Tempel van de Tand kunnen gaan, een boeddistische tempel waar als relekwie een tand van meneer Boeddah zelf wordt bewaard. Maar toen we vroegen of we die tand dan ook konden zien, was het antwoord kort maar krachtig: nee. Het schijnt dat die tand maar om de tien of vijftien jaar aan het publiek wordt getoond. En omdat het verder een gewone tempel is, waar ook nog eens 10 dollar entree voor moet worden betaald, hebben we hier ook maar van af gezien. Als we nou nog nooit een boeddistische tempel hadden gezien...
We zijn nog rond het meer van Kandy gelopen en we hebben de culturele avond bezocht. Als het allemaal waar is, en het echt traditionele Sri Lankaanse dansen waren, dan was het mooi. We vonden er ook wel veel break-dance achtige dingen in zitten. Maar we geven ze het voordeel van de twijfel.
Maandag zijn we naar Bandarawela gegaan, een fantastisch mooie rit door de bergen en theeplantages. Hoe hoger we kwamen, hoe kouder het werd. Op een gegeven moment stond de thermometer van de auto zelfs op 19 graden, brrr... Gelukkig was het in Bandarawela gewoon weer 30 graden.
Onderweg hebben we een theefabriek bezocht. Nou ja, een theefabriek, in een melkfabriek maken ze ook geen melk, zoiets. Het is nog een heel proces van drogen, malen en zeven, voordat de thee verscheept kan worden. Het verpakken in theezakjes gebeurt hier trouwens niet. Verder kregen we uitleg over de verschillende manieren om thee te plukken en wat dat voor effect heeft op de kwaliteit en de prijs. De duurste, de witte thee, werd in de fabriek verkocht voor 14 euro per 10 gram.
In Bandarawela hebben we geprobeerd een eind te lopen, maar veel meer dan een rondje om de Boeddah is het niet geworden.
Dinsdag zijn we via Small Adams Peak naar Udawalawa gegaan. Bij Adams Peak konden we eindelijk weer eens een stuk lopen, en klimmen. Het uitzicht was geweldig, overal theeplantages tegen de bergen op. Onderweg zat er nog zo iemand die, als hij op zijn fluit blaast, een cobra uit zijn mandje tovert. Uiteraard mocht je tegen betaling er een foto van maken. We hebben er geen foto van. Via nog een stop bij een waterval kwamen we om half één bij het hotel aan, en hebben we de rest van de middag bij het zwembad gelegen. Het was warm.
Woensdag zijn we eerst naar Galle geweest. Onderweg zagen we de zogenaamde paalvissers, mannen die op een paal in zee met een hengel zitten te vissen. Volgens onze chauffeur was het allemaal nep en gaat het alleen maar om geld te kunnen vragen voor een foto. Jullie snappen het al, we hebben er geen foto van. In de VOC tijd was Galle een Nederlandse vesting. Als je daar in 2015 loopt, voel je je nog steeds een beetje trots. Er staat ook een Nederlandse Hervormde kerk. De inrichting is zoals je die ook in Nederland zou kunnen vinden. Er worden alleen geen Nederlandse diensten gehouden.
De middag hebben we bij het hotel en op het strand doorgebracht. Dat strand heet niet voor niets Long Beach. We hebben twee uur gelopen, en het einde was nog niet in zicht. Bij het hotel hebben we nog twee pakjes sigaretten gekocht, a zeven euro per pakje. We zeiden het al eerder, Sri Lanka is best een duur land. Dat geldt ook voor de excursies die je wilt of kunt doen, daar moet je bij het bepalen van je budget wel rekening mee houden.

Morgen hebben we nog een dag hier op het strand, voordat we om zes uur 's avonds worden opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Dat is drie uur rijden. De vlucht gaat vrijdag om kwart over vier 's morgens, en dan gaan we via Sharjah naar Amman. Jordanië, here we come!
Maaike en Harm