Lankayan, bounty bij Borneo

12 juni 2015 - Lankayan Island, Maleisië

Maandag 08 juni zijn we bij het hotel in Sandakan opgehaald voor de transfer naar de jachthaven. De rit duurde ongeveer vier minuten, als we waren gaan lopen waren we sneller geweest. De tocht met de speedboot naar Lankayan duurde ruim een uur. Daar hadden we niet tegen kunnen zwemmen. Lankayn is inderdaad een prachtig klein eilandje, en onze kamer, zeg maar bungalow, is al net zo prachtig. Aan de voorkant ligt het pad naar de receptie/restaurant en het duikcentrum, de achterkant staat op palen in zee. Naast de bungalow hebben we ons privé strandje. We kunnen dus zo de zee in lopen om te snorkelen.
Op Lankayan is een soort schildpaddeneierenopvangcentrum. Als een schildpad eieren legt worden deze opgegraven om ze op een veilige plek opnieuw te begraven, veilig tegen allerlei roofdieren. Als de eieren dan uitkomen, worden de schildpadjes weer losgelaten. Wat wil nou het geval, 's middags kwamen er twee nesten tegelijk uit, en we hebben dus twee vrijlatingen kunnen zien. Zo gaaf!!! Het filmpje is helaas te groot om te uploaden. Verder wordt er in de zee onder ons balkon/terras behoorlijk gejaagd door grote vissen op kleine visjes. Eten en gegeten worden dus. We zijn ook nog het eiland rondgelopen, in 20 minuten ben je rond. Dan blijkt dat er ook nog veel militairen op het eiland zitten, die met grote mitrailleurs de zee af speuren. Officieel om de schildpadden te beschermen, ja ja. Volgens ons om illegale Fillipino's te onderscheppen. Dat is hier in Maleisië wel een dingetje. Die militairen zitten een beetje verscholen in de bosjes, maar als je ze ziet en naar ze zwaait, groeten ze heel enthousiast terug.
Dinsdag hebben we geïnformeerd naar het duiken, beter gezegd opgegeven om te gaan duiken. Bij het duikcentrum vertelden ze dat, voor je met hen mag gaan duiken, je eerst een soort proefduik moet maken, om te kijken of je wel goed genoeg bent. Daar komt nog bij dat het duiken zelf nog wel te betalen is, ongeveer € 26,50 per duik, maar aan materiaalhuur komt daar nog ongeveer € 20 per duik bij. En dat voor een proefduik, we vonden het te duur. Dat we de week daarvoor nog op Perhentian hadden gedoken, maakt niet uit, 'policy of our company'. Duiken is er dus niet meer van gekomen. Waarschijnlijk krijgen we er ooit nog spijt van. 's middags heeft het bijna de hele tijd geregend, dus die hebben we met een boek op het balkon/terras doorgebracht.
Woensdag hebben we een jonge schildpad gered, hij dreef uitgeput bij ons voor de kamer en we konden hem zo uit zee vissen. We hebben hem maar naar het opvangcentrum gebracht, maar geen idee hoe het verder met hem gaat. Verder niks gedaan.
Donderdag niks gedaan.
Vrijdag met de speedboot weer naar Sandakan, en daar zitten we nou in een resort in afwachting van de vlucht naar Kuala Lumpur en dan door naar Jakarta. Het wordt nog een drukke dag.
Maaike en Harm

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yolanthe Brinker:
    16 juni 2015
    Trouwens, ik vind jullie verslagen en foto's helemaal te gek!
    Jullie zijn net Floortje Dessing maar dan anders, hahahaha....
    Veel plezier nog!