Boekarest is een lelijke stad

5 maart 2015 - București, Roemenië

Maar om eerst verder te gaan waar we gebleven waren, het is geen goulash(soep) geworden, maar een broodje gyros. Ook lekker trouwens. Over de reis van Budapest naar Sibiu valt niet zo veel te vertellen, alleen misschien over een Duits meisje die aan ons vraagt of we al bijna in Arad zijn. Eh, daar zijn we drie uur geleden al langs gekomen. Gevolg: tranen met tuiten, alleen in een land waar je niks van begrijpt op een stationnetje in de middle of nowhere. We hopen dat het goed is gekomen.

Sibiu is weer een mooi oud stadje, zie de foto's. 's Ochtends rondgelopen en 's middags door naar Brasov. Oh ja, nog een dingetje met het uitchecken, de boeking van treinreiswinkel was niet doorgekomen en of we maar even de kamer wilden afrekenen. Gelukkig waren twee telefoontjes naar Nederland en wat intern gebel in Roemenië genoeg om het op te lossen.De reis naar Brasov was erg mooi, stralend weer en een hele mooie omgeving. We hebben vriendschap voor het leven gesloten met een soort zigeunerfamilie. Brasov is ook een mooie stad (en dat van mensen die helemaal niet van steden houden). We zijn met de kabelbaan omhoog gegaan naar het uitkijkpunt op Mount Tampa. Een aanrader als je er onverhoopt een keer mocht zijn. En doe dan de aanwezige hond de groeten van ons, hij kent ons vast nog wel. En vanmiddag zijn we doorgereisd naar Boekarest. Opvallendheid: als Roemenen in de trein stappen is het een geduw en getrek om de bagage zo snel mogelijk in de rekken te krijgen, en daarna is het weer goed.

Toen we in Boekarest aankwamen hebben we gevraagd naar de dienstregeling voor de trein naar Istanbul morgen, na vier loketjes waren we nog net zo ver. 'Dat weten we niet, vraag morgen maar in de trein'.

Daarna met de trollybus naar het hotel, wel weer een hele mooie kamer. Maar de stad zelf is niet mooi (zelfs niet voor iemand die wel van steden houdt). En het regent ook weer...

Morgenochtend misschien nog even langs Palatul Parlementului lopen, het op twee na grootste gebouw ter wereld, in elk geval het grootste van Europa, een aandenken aan de tijd van Ceausescu. En dan in 20 uur of zo naar Istanbul. Daar horen jullie het wel weer.