Bagan, Myanmar

17 april 2015 - New Bagan, Myanmar

Donderdag, 16 april al weer, werden we om 12.00 uur opgehaald voor de transfer naar Bagan. Dus 's ochtends nog maar even aan het zwembad, de kleur begint al een beetje te komen. Toen we om half twaalf uitcheckten, lag de boot al klaar en zijn we meteen maar gegaan. Gek genoeg hebben we deze keer bijna geen vissers gezien op het meer, misschien zijn ze allemaal oliebollen aan het bakken (het is oudjaarsdag in Myanmar, en de laatste dag van het Waterfestival).
Vervolgens met de auto naar het vliegveld van Heho, en toen zagen we pas het Waterfestival echt inhoudt. Op zoveel plekken staan mensen klaar met bakken water en brandslangen, we waren blij dat onze auto waterdicht was. En je ziet dat ze er zelf ook ontzettend plezier aan beleven. We hebben niemand gezien die niet nat was. Dit betekende ook dat de t-shirts van de dames nat werden. Volgens onze chauffeur moesten hij en papá (Harm) daar maar naar kijken terwijl mamá (Maaike dus) maar naar links naar de rijstvelden moest kijken. Volgens Maaike was er dan ook veel nice rice... Overigens noemde hij de trekkertjes, die karren met natte mensen trekken, Chinese Buffaloes.
Op het vliegveld de gebruikelijke onbegrijpelijke gang van zaken met het inchecken, en na een vlucht van 40 minuten (Air KBZ, drie keer zo groot als Mann Yadanarpon, KBZ heeft zes vliegtuigen) landden we op het vliegveld van Bagan. Daar 20 dollar per persoon aan entree geld betaald voor het 'archeologisch gebied Bagan'. Dat is iets wat vaker voorkomt in Myanmar, die entree gelden voor een bepaald gebied.
We werden weer door een chauffeur opgewacht en naar het hotel gebracht. Onderweg weer hetzelfde, overal watergooien en spuiten. Het blijft leuk. Na het inchecken in het hotel (kamer met eigen pagode in de achtertuin) zijn we nog even naar het dorp gelopen. En ja, eigen schuld of niet, we werden nu wel weer zeiknat. Maar met een temperatuur van 42 graden (in de schaduw) is dat echt geen straf. De airco hebben we voor de zekerheid maar op 31 graden gezet, dan koelt het tenminste lekker af in de kamer.
Wel weer voor een habbekrats heerlijk gegeten.
Tot de zon onderging, als bij toverslag was het festijn afgelopen. Er kwam nog wel een processie van brommers voorbij, maar of dat nog met het Waterfestival te maken heeft, weten we niet.
Hoe dan ook, we hebben het, volgens ons, in volle omvang meegemaakt, en we waren het er over eens dat het gooien met water zo veel leuker is dan het gooien met vuurwerk...

Vrijdagochtend hebben we DE attractie van Bagan bezocht, de pagodevlakte. Op een gebied van 42 vierkante kilometer, zeg maar zes bij zeven kilometer, staan volgens onze chauffeur 2.227 pagodes. We hebben het niet nageteld, maar het zijn er veel. Van piepklein tot onwijs groot. Eerst hebben we nog even een marktje bezocht (gewoon open op nieuwjaarsdag) waar Maaike nog een Longhi (soort lange rok c.q. omslagdoek) heeft gekocht. Na stevig afdingen voor 6 dollar. Volgens onze chauffeur had het echter voor 1 of 2 dollar gekund. Nou ja, goed begin van het nieuwe jaar voor de marktkoopvrouw zullen we maar zeggen...
En daarna dus de pagodes, als je in de beschrijving leest dat als je op een hoog punt gaat staan en dat je dan alleen maar pagodes ziet, zo ver als het oog reikt, en in alle richtingen, dan denk je, ja ja, aan de horizon zal wel weer een stad of een industrieterrein te zien zijn. Maar in dit geval klopt het echt. En nou denken jullie misschien, ja ja, dit is weer een verhaal, nou dat zij dan zo. Wij weten inmiddels beter.
Na een aantal te hebben bezocht zijn we terug gegaan naar het hotel, omdat het te warm werd om bij de pagodes te blijven.
Om half vier zijn we weer opgehaald, voor het tweede deel, nu de hoogste en de grootste bekeken, en die met de op één na grootste liggende Boeddah van Myanmar, je moet je toch ergens in onderscheiden. De zonsondergang zouden we bekijken vanaf een mooi uitzichtpunt op één van de grotere pagodes. Helaas werkte de bewolking niet helemaal mee. Overigens wel weer 42 graden vandaag, dus na thuiskomst maar een koude douche genomen. Die ook niet echt koud was.

Mamá et papá